Van een game met een officiële licentie, in dit geval die van de World Rally Championship, wordt altijd veel verwacht. Met de derde game op rij probeert Milestone de fans weer terug te winnen na een toch wel dramatische uitgave van het deel daarvoor, maar of dat gelukt is…
WRC 3 kent 3 modi, te weten WRC Experience, Road to Glory en WRC Online. De eerste modus, WRC Experience, brengt de speler al gelijk naar een hoog niveau waar gestreden kan worden met alle auto\’s en op alle tracks. Mocht men nog niet zo ervaren zijn dan kun je onderaan de ladder beginnen bij de modus Road to Glory.
Road to Glory is de carreer-modus van WRC 3. Als je denkt dat het je gemakkelijk gemaakt wordt aan het begin, dan kun je wel eens bedrogen uit komen, daar waar de instapdrempel erg hoog is en de leercurve vrij steil. Als je niet veel hoogte hebt van het reilen en zeilen in de rally sport, dan zal je met veel vraagtekens zitten, zodra je begint aan deze weg naar roem. Er wordt niets uitgelegd, je wordt in een auto geprakt en ga maar rijden.
In een zevental soorten uitdagingen zal de speler zich moeten bewijzen. Van het afleggen van een rally-parcours tot een drift-challange á la The Fast and the Furious: Tokyo Drift, om vervolgens de ultimate strijd aan te gaan met zogenaamde top-coureurs, en jezelf op te boksen in de raceklassen, inclusief krachtigere bolides.
Een rally-game zou geen rally-game zijn zonder dat je deze bolides ook kan voorzien van andere instellingen. Onder andere versnellingen, remmen, vering en rijhoogte kunnen worden ingesteld. Deze hebben echter niet heel veel effect op de handling van de auto. De enige instellingen die enigszins van invloed zijn op de rijeigenschappen zijn de vering en de rijhoogte. Waarbij de uiterste instellingen het verschil maken tussen soepel glijdend of rollend op je dak de bocht door.
De handling laat dus wat te wensen over, maar wordt wel goed gemaakt met de diversiteit aan tracks en wagens. Een gevarieerd scala aan bosrijke omgevingen, bergpassen of met sneeuw bedekte bergtoppen, waarbij het wegdek zeker wel verschillende uitwerkingen heeft op de reactie van de auto, al is dit verschil minimaal. De omgevingen zien er goed uit en ook bij de voertuigen is er niet bespaard op details. Het schade model is heel netjes gedaan. Daar waar je aan het begin van de Road to Glory nog een paar krasjes oploopt als je ergens langs schuurt, zal je op een hoger niveau te maken krijgen met een deuk die de rijeigenschappen wel degelijk doen veranderen, tot het volledig uitschakelen van het voertuig.
Qua geluid heeft WRC 3 het gewoon goed voor elkaar. Het geluid van de motor, ophanging, remmen, noem het allemaal maar op, het zit er allemaal op en aan en klinkt aannemelijk authentiek.
Al met al heeft Milestone een aardig vervolg weten neer te zetten, maar meer ook niet. Te weinig vernieuwing zal deze game, en wellicht de serie, uiteindelijk de das om doen. Een echte rally fanaat kan zich nog ophalen aan de licentie en dus genieten van alle authentieke coureurs, tracks en bolides, daar waar een beginner mogelijk uitstapt bij een te hoge instapdrempel, steile leercurve en te weinig uitleg en daardoor een mindere connectie met de rallysport.
WRC 3 geeft daarin tegen wel genoeg voldoening om de nodige uurtjes te spenderen, maar of het de retailprijs helemaal waard is…voor ons is het er meer één voor de budgetbak.