Forza Motorsport 3

Eindelijk is het dan zo ver. We kunnen van start met Forza Motorsport 3. Voor de fanatieke racefanaat een echte must have! Nadat de installatie voltooid is gaat er een wereld op vier wielen voor je open. Wat mij betreft is Forza 3 vanaf het eerste moment een uitdaging.

Je carrière als coureur begint niet al te snel, in mijn geval was dat een ‘simpele’ Ford Fiesta, waarmee ik na een paar races genoeg geld bij elkaar had gespaard voor het wat zwaardere geschut; een Subaru Impreza STI. Ik kreeg het idee dat Forza 3 vanaf dat moment steeds meer ging leven.

Het gaat je vanzelf opvallen dat alle auto’s hun eigen geluiden, rijgedrag, waanzinnigheden en beperkingen hebben. Nadat de Impreza van de nodige tune-ups voorzien was zat ik kwijlend, lachend en stuiterend in mijn stoel. Een rijervaring als dit komt mede door de prachtige beelden, zo dichtbij dat het een wereldse ervaring is. Je kunt merken dat Turn 10 flink haar best heeft gedaan om alles zo realistisch mogelijk te maken, op de rewind knop na.

Forza heeft ervoor gezorgd dat het niet alleen knallen met de snelste bakken op aarde is, want in elke klasse is er weer een andere auto subliem en oppermachtig. De classes gaan van F (laag) naar A (Hoog), dan krijgen we S, R3, R2, R1 en X (extreem hoog). Naarmate je race na race wint word je beloond voor je inspanningen in de vorm van korting op onderdelen en zelfs gloednieuwe auto’s zoals de Audi R8 die iedereen sinds de reclames maar al te goed kent.

De tracks zijn er van groot (rond de 40 km ) tot kleine dragracetracks. De details liggen erg hoog en verschillen in ondergrond is zelfs merkbaar. Schiet je de baan uit een grindbak in, dan is het flink balen en tijd om op de rewindknop te rammen. Rij je tegen een muur aan dan is de kans dat je een bumper verliest erg groot en ook dat ziet er zeer gedetailleerd uit. Bijna alles in het spel ziet er geweldig gedetailleerd uit. Eigenlijk alles dat er echt toe doet zoals de bolides, de tracks, schade, de natuur om je heen, behalve het publiek. Het publiek ziet er een beetje Prince of Pursia 3D uit.

Wat ook erg leuk is aan dit spel is dat je het jezelf zo moeilijk mogelijk kunt maken als je wil. ABS uit, tractioncontrole uit, guideline uit, auto brakes uit. Alles kan uit en gelukkig ook weer aan indien nodig. Je kunt bepalen hoe goed of slecht je tegenstanders zijn, maar let er wel op dat dit de beloning in credits en XP beïnvloed. Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk die Skyline R34 of die Bugatti Veyron naast je Viper ACR en je Datsun 510 stallen, dus is het noodzakelijk je limit op te zoeken!

Wat betreft de multiplayer functie heb je ook niets te klagen in Forza 3. Er zijn meerdere zat multiplayergames beschikbaar. Van simpelweg crossen op het circuit tegen gamers aan de andere kant van de planeet, tot een dragrace. Zelfs is er een hilarische spelletje, namelijk tikkertje! Dit werkt zo verschrikkelijk op de lachspieren dat het je dag gewoon weer goed kan maken, tenzij je ‘em bent natuurlijk.

Forza Motorsport 3 is een heerlijke game om jezelf lekker in kwijt te raken. Uren vliegen om tijdens de vele rondjes rond het circuit. Het is soms even wennen aan het feit dat de bandjes soms warm moeten worden om de perfecte grip te krijgen, of dat sommige auto’s nu eenmaal onhandelbaar worden als ze te veel vermogen krijgen, maar zo hoort dat, want dat is realistisch! Een paar minpuntjes zijn de laadtijden, en het menu dat soms een beetje onhandig is ingedeeld. Selecteer je tijdens een race ‘restart’ dan krijg je laadtijd, laadtijd en vervolgens weer een scherm, daar druk je op start race gevolgd door laadtijd en dan begin je pas overnieuw. Jammer, maar helaas. Op een gegeven moment zou het je kunnen opvallen dat elke auto voor een race exact de zelfde remgeluiden produceren, maar dat doet er wederom weinig toe. Verder is het erg leuk om je creaties gewoon eens op de veiling weg te doen of je tune-setups te verpatsen en jouw foto’s en video’s te delen met de rest van de wereld. Ik denk dat Gran Turismo 5 nog een uitdaging krijgt om Forza Motorsport 3 te evenaren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *