Ninja Blade

Op 3 april 2009 werd Europa al getrakteerd op de Xbox 360 versie van deze game. Nu, bijna een jaar later, kunnen ook PC bezitters aan de gang met deze vooral op Quick Time Events gebaseerde game. Met behulp van Noviy Disk en Iceberg Interactive heeft From Software deze poort weten af te leveren. De vraag is natuurlijk, is de PC versie net zo cool, leuk, vet en spannend als de 360 versie?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, wat de verhaallijn betreft is Ninja Blade niet de meest boeiende game. Het is meer een rode draad door het bloederige hakwerk, om de gamer nog enigszins het idee te geven dat hij of zij al dat hakken nog ergens voor doet. Tokio is het strijdperk van Ninja Blade. De bevolking is geïnfecteerd met een of andere parasiet, waardoor zij muteren in hersenloze vleeshompen die jij, Ken Ogawa, te lijf zal moeten gaan om de wereld te redden.

De game hangt eigenlijk aan elkaar met cutscenes en QTE’s, afgewisseld door hack and slash actie. Negen missies lang zul je gewapend met verschillende soorten zwaarden moeten zien te overleven. Je zult niet alleen de nodige ‘gewone’ monsters moeten slachten, maar per level zul je meerdere malen oog in oog komen te staan met verschillende bazen. Het verslaan van zo een baas gebeurt door er eerst realtime op los te meppen en vervolgens wordt deze op brute wijze afgeslacht door een paar knoppen in te drukken in de goede volgorde.

De actie tussen de scènes door is niet alleen maar domweg hakken. Nou, eigenlijk ook wel, maar de variatie en het nodige denkwerk wordt veroorzaakt door het type zwaard of werpster die je erg afwisselend dient te gebruiken. Zo zijn er drie type zwaarden. Het grote logge zware zwaard doet mega veel damage, maar is, zoals wel blijkt uit de bijvoeglijke naamwoorden, erg traag. Daarnaast heb je je gewone zwaard, welke een stuk vlotter door de lucht suist en het laatste zwaard is een bliksemsnel zwaard met een grote reikwijdte, maar deze doet maar weinig schade. Naast de zwaarden heb je dus ook nog de werpsterren welke je kunt gebruiken met wind-, vuur- of elektrische krachten. Dit alles wordt bijgestaan met de zogenaamde ninja vision. Hiermee kun je verborgen delen zichtbaar maken en de tijd iets vertragen, wat af en toe best goed uitkomt in deze super snelle actie game.

Grafisch is Ninja Blade geen hoogvlieger, maar zeker niet slecht. Wanneer er echter te veel gebeurt op je scherm, wat veelal het geval is bij de QTE’s en cutscenes, dan zal de framerate wat naar beneden duiken. Toch is dit nauwelijks merkbaar en zal je dit niet snel als irritant ervaren. Mocht je na een tijdje spelen het gevoel hebben dat de omgevingen wat eentonig gestyld zijn, dan kan ik je daar alleen maar gelijk in geven. Ze missen wat detail en zijn vrij flets qua afwerking, net als enkele vijanden. Zeker naarmate er meer tegenstanders op je scherm verschijnen.

Wat het geluid betreft ben ik ook niet geheel ontevreden, maar net als het grafische aspect voelt het gewoon niet helemaal mooi afgewerkt. Zinnen worden soms tijdens de cutscenes afgekapt en de synchronisatie met de monden laat zo af en toe ook te wensen over. Er moet trouwens wel gezegd worden dat de muziek erg goed gekozen is. Deze is heerlijk opzwepend en dat past goed bij de snelle actie van de game.

Qua besturing kan ik heel erg kort zijn. Ninja Blade is gewoon gemaakt voor een console of in ieder geval een controller. Je kunt het prima af met een toetsenbord en muis maar het speelt toch wat onwennig, zeker in het begin. Wat ook erg vervelend is, is dat ze nog steeds de Xbox 360 knoppen laten zien en met tekst er simpelweg boven hebben geplakt welke knop dat op je toetsenbord of muis moet zijn. Dit is vrij irritant en volgens mij totaal onnodig in deze tijd.

Voor een paar uurtjes is Ninja Blade op de PC best vermakelijk. Je kunt hem binnen 8 uur toch wel volledig doorgelopen hebben. De snelle actie van de game zuigt je er in en als het echt jouw ding is, dan laat het je ook niet meer los. Als het echter niet jouw ding is om met een ninja erop los te hakken dan zullen de imperfecties je wellicht toch te vaak irriteren. Tegenwoordig mag je van ontwikkelaars toch wel verwachten dat ze op zijn minst de moeite nemen om een poort als deze netjes over te zetten. Het feit dat je Xbox knoppen in beeld krijgt bij de QTE’s, dat de graphics en het geluid niet denderend zijn en er wat nags in de menu’s zitten is gewoon erg jammer en doet afbreuk aan een anders toch best vermakelijke game.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *