Mortal Kombat vs. DC Universe

Finish him !!! Na wat knokken horen wij dan eindelijk die befaamde woorden. Gevolgd door wat knoppen en een ‘FATALITY !!!’ brult door de kamer.

Mortal Kombat vs. DC Universe is er één voor de fans. We kunnen er lang en breed over discussiëren, maar deze reeks heeft zijn beste tijd gehad. Wel is de formatie met DC Universe een leuke bijkomstigheid. Mensen die opgegroeid zijn met de Marvel superheroes kunnen echt genieten van deze game. Evenals de fans van Mortal Kombat. Beide kanten doen hun naam eer aan.

Wat gelijk opvalt, zelfs al in de menu schermen, is dat het er erg goed uitziet. Gebruik makende van de Unreal engine komen de karakters echt tot leven. De omgevingen zijn goed uitgedacht en zien er goed uit. Echter is er wel het één en ander veranderd. Men wilde bij Midway een lagere ESRB rating voor deze Mortal Kombat-titel, dus het bloedgespetter is terug gebracht naar het minimale. Men dacht dat de gamers daar niet meer op zaten te wachten, maar dit blijkt in de praktijk toch iets anders te zijn. Mortal Kombat IS bloed en gory fatalities.

Bij het terugbrengen van de rating hebben zij ook nagedacht over de verdere speelbaarheid van de game. Nu hoeven er geen moeilijke knoppen combinaties ingetoetst te worden om de meest gruwelijke combo’s uit je controller te stampen, maar is met een simpele druk op wat knoppen een tegenstander uit te schakelen. Niet geheel vervelend, want je kunt nu tegen een pro gamer zelfs een wedstrijdje winnen.

Dan de gameplay, waar we wel een aantal nieuwe features vinden. Zo kun je de tegenstander van een hoogte af trappen, stompen of gooien en tijdens de val nog even wat rake klappen uitdelen. Echter, wanneer jouw tegenstander op het zelfde moment dezelfde knop in drukt, draait het gevecht zich om en vind je jezelf in de slachtoffer positie en ben jij degene die de klappen krijgt. Daarnaast is er ook nog de mogelijkheid om jouw tegenstander op een bepaalde plek door de muur heen te rammen en, met het herhaaldelijk op knoppen bashen, meer schade toe te brengen.

Het moet gezegd worden, de story mode in MKvsDCU is erg goed. Aan het begin kun je de kant van de Mortal Kombat characters of de DC Universe helden kiezen, waarna je zeven chapters zal doorlopen, elk met een ander character. Doormiddel van boeiende en uitgedachte cutscenes, sluiten beide verhaallijnen naadloos op elkaar aan.

Zoals al eerder gezegd, Mortal Kombat is er één voor de fans. De characters hebben een zekere vorm van aantrekkingskracht wanneer je er mee opgegroeid bent, maar wanneer dit niet het geval is, zal deze game je weinig tot niet bekoren. Voor al te snelle actie hoef je deze nieuwe Mortal Kombat niet te halen, want soms komt deze nogal lomp over. Wel zijn de graphics prima en heb ik zelden deze vorm van details gezien in een fighter. Om nog even de AI van de computer te benadrukken. Deze is ronduit slecht. De ene ronde (zelfs op easy) word je compleet ingemaakt en krijg je de kans niet om terug te vechten, waar je in een ronde er na de vloer aanveegt met de tegenstander. Verder blijft het jammer van de teruggeschroefde fatalities en het verminderen van het rode levensgoedje, alleen maar vanwege een rating.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *