Grand Theft Auto V

Los Santos, San Andreas. Een uitgestrekte en bruisende stad, welke veel overeenkomsten kent met het hedendaagse Los Angeles. Met onder anderen, de dure villawijk Rockford Hills, het zonovergoten Vespucci Beach en de met misdaad besproeide voorsteden Rancho en Davis, is dit de meest uitgebreide en gecompliceerde stad uit de Grand Theft Auto geschiedenis.

Dan hebben wij nog maar het tipje van de ijsberg gehad. De volledige spelwereld in GTA V is vele malen groter. Na de bergen van Vinewood doemt een uitgestrekte terrein op van bergen, rivieren en bossen. Wanneer je verder reist kom je in het dorre landschap van de Grand Senora Desert, waar de ‘trailer park trash’ zich schuil houdt in de stad, Sandy Shores.

Waar je ook gaat, alles is zo gedetailleerd en afwisselend, dat je ogen en oren te kort komt. Wanneer je zo nu en dan de tijd neemt om de auto te laten staan en simpelweg de straten of de bossen te bewandelen, dan zul je versteld staan van de diversiteit en het oog voor detail. Mensen wandelen door de stad en hebben random telefoongesprekken, hangjongeren op straat, spontane politieachtervolgingen of shoot-outs, mensen aan het werk of juist niet. De wereld leeft en voelt geen moment eentonig aan.

Franklin, een repo man uit ‘tha hood’ van Los Santos, denkt daar toch iets anders over. Met een uitzichtloze toekomst probeert hij nog wel wat van zijn leven te maken, maar faalt keer op keer. Hij heeft een vaste baan bij een louche autodealer, maar wordt herhaaldelijk een leven van misdaad in getrokken door zijn vriend Lamar. Maar al te graag wilt Franklin ontsnappen aan zijn leven en zorgt een toevallige ontmoeting met de volgende hoofdpersoon misschien wel voor die kans waar hij al heel lang naar uit kijkt en schuilt er een onwaarschijnlijke mentor in Michael.

Gepensioneerde crimineel Michael, omringd door luxe, woont met zijn familie in het rijkere deel van Los Santos, Rockford Hills. Hij brengt zijn dagen drinkend door, kijkt naar oude films, en botviert zijn frustratie op zijn vrouw en kinderen, verlangend naar de ‘goede’ oude tijd.

Dan is er Trevor, een angstaanjagende psychopaat, maar misschien wel het meest geliefde en kleurrijke karakter uit de geschiedenis van Grand Theft Auto. Hij woont in een smerige trailer in de woestijn en houd zich vooral bezig met het koken van crystal meth en de distributie daarvan. De gezamenlijke geschiedenis van Trevor en Michael brengt hen wederom bij elkaar en zorgt voor de nodige hilariteit en ook wel onderlinge frustratie.

Drie verschillende verhaallijnen, die op een gegeven moment samenkomen, lijkt wat lastig te managen, maar Rockstar heeft dat uitmuntend opgelost. Met de D-pad kun je op elk willekeurig moment tussen de personages schakelen. Hun leven gaat echter gewoon door en je kunt hen van tijd tot tijd zelfs tegenkomen, wanneer je met een ander karakter speelt. Ook tijdens de missies zul je soms moeten wisselen om de specifieke skillset van een karakter te benutten en de missie tot een succesvol einde weten te brengen.

Elk personage heeft zijn eigen aparte set van persoonlijke skills. Je moet dan denken aan dingen zoals rijden, vliegen, schieten, uithoudingsvermogen en kracht, welke toenemen als je speelt. Even een half uurtje naar de schietbaan en je schooting-skill gaat omhoog. Neem je vlieglessen of maak je op een andere manier vlieguren, dan gaat ook die vaardigheid omhoog en zullen de vliegtuigen/helikopters beter te hanteren zijn. Doe mee aan een triatlon om jouw uithoudingsvermogen op te schroeven. Door allerlei mogelijke activiteiten, ook als je niet op missie bent, kun je nog steeds vooruitgang boeken.

Elk karakter heeft ook nog zijn eigen special-skill. Zo zal Franklin de tijd tijdens het rijden kunnen vertragen, om de auto beter te kunnen controlleren en zich een weg te banen tussen het drukke verkeer. Michael kan de tijd tijdens vuurgevechten vertragen om accurater te kunnen schieten. Trevor kan omschakelen naar een woedende frenzy-mode waarin hij meer schade aan doet.

Zoals eerder al gezegd, de hoofdpersonen hebben ieder hun eigen verhaallijn. Zo zal Michael pogen de gloriedagen weer te doen herleven, maar ondertussen zijn kinderen op het rechte pad te houden en zijn vrouw, ondanks veel ruzie, toch bij hem proberen te houden. Trevor krijgt het aan de stok met rivaliserende drugs- en motorbendes en probeert zijn meth-imperium uit te breiden, daar waar Franklin met zijn takelwagen rond scheurt om auto’s terug te vorderen en zichzelf een weg uit de schaduw van criminaliteit en zijn vriend Lamar probeert te banen.

Het is echter wanneer de verhaallijnen samenkomen, waar het karakter-switching-systeem echt tot zijn recht komt. Zo zal Michael bijvoorbeeld het gebouw binnen vallen vanuit de buitenkant, hangende aan een touw, gewapend met een pistool met silencer, één van de vijanden gijzelen en wachten tot de speler switcht naar Trevor, welke al klaar staat met een sniperrifle om de overige vijanden uit te schakelen. Franklin staat dan al beneden te wachten met de vluchtauto. De AI zal de karakters overnemen waar op dat moment niet mee gespeeld wordt.

De missies en de diversiteit daarin zijn erg goed uitgewerkt. Daar waar in eerdere delen uit de reeks de verveling en eentonigheid er af droop, zul je je hier geen moment vervelen. Vooral met de grote ‘heists’ missies, welke op verschillende manieren zijn uit te spelen, en met die verschillende manieren ook andere beloningen met zich mee brengen, die een aanmerkelijk belang hebben in het overweldigende gevoel van de storyline van Grand Theft Auto V.

Naast de verhaal-missies is er nog genoeg te doen. Spelers kunnen hun auto’s helemaal scheel tunen, maar ook de wapens kunnen volledig worden aangepast. De hoofdpersonen kunnen voorzien worden van andere kapsels en baarden en mee gaan met de laatste trends op mode gebied in de daarvoor bestemde winkels. Het verkregen geld kan investeert worden in onroerend goed of gespeculeerd worden op de beurs, waarbij je de koers eventueel kunt beïnvloeden door het omleggen van de betreffende directie van een bedrijf. Train Chop, de hond van Franklin, speel een potje golf of tennis of ga een stukje fietsen langs het strand. De gigantische open-spelwereld bied zo veel vrijheid, het kan allemaal.

Het grootste onderdeel van GTA is natuurlijk het besturen van voertuigen en dan met name de auto. Ten opzichten van GTA IV zit daar een grote verbetering in. De voertuigen voelen realistischer aan, hebben meer grip en zijn makkelijker in bochten te gooien. Tevens is er een duidelijk verschil tussen de voertuigklassen; vrachtwagens voelen lomp en log, supercars zijn licht en wendbaar, muscle cars brullen en driften door de straten. Het rijden voelt prettiger aan en je zult minder tijd achterstevoren staan dan voorheen.

Volgens mij hebben wij wel genoeg gezegd over deze nieuwe telg in de Grand Theft Auto-reeks. Het verhaal sleept je mee naar een gigantische open wereld waar je vrijwel alles kunt doen wat je maar wilt. Het werd in eerder delen al gepretendeerd, maar in GTA V is het beter ingevuld dan ooit. De game maakt de hype helemaal waar en evenaart de hoog geschepte verwachtingen. Grand Theft Auto V is een spel geworden, waar je uren in kunt vertoeven en zelfs na 100 uren gamen nog steeds verrast wordt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *