De computernerd en wijsneus Sweetwater, de Texaanse schietgrage en explosiegeile Haggard, de professionele en bijna gepensioneerde Sarge Redford en natuurlijk, het personage waar je mee speelt, de stille maar zeer competente Preston Marlowe zijn allemaal weer aanwezig in het tweede deel van Battlefield: Bad Company. Bad Company 2 is al weer eventjes uit, dus het werd tijd voor een review.
Voor degene die het vorige deel (nog) niet hebben gespeeld, even een opfrissing: Sweetwater, Haggard, Sarge en Marlowe vormen Bad Company. Bad Company is een eenheid waar de stoute jongens van het Amerikaanse leger naar toe gaan als ze wat fout hebben gedaan. Sweetwater heeft namelijk geheel per ongeluk – ahum – een zwaar computervirus losgelaten op een beveiligingssysteem van het Amerikaanse leger, Haggard heeft iets opgeblazen, Sarge is geheel vrijwillig bij de eenheid en ziet hier zijn kans schoon om vervroegd met pensioen te gaan en Marlowe, ja dat weten we nog steeds niet wat die heeft gedaan. In het eerste deel vecht je in een Oost-Europees land en wordt Bad Company telkens headfirst in een gevaarlijke vechtpartij gesmeten om het vuile werk op te knappen. Bad Company volgt in het begin netjes alle bevelen, maar al snel ontdekken Sweetwater en Haggard dat de zogenaamde Mercenaries waar je tegen vecht goud bij zich hebben, heel veel goud. Door het spel heen zoek je de bron van het goud gepaard met heel veel geweld, sloopwerk en erg veel leuke (zwarte) humor. Uiteindelijk vind je de motherload van wel 5 trucks(!) vol goudstaven en jat Bad Company er een, zodat Haggard zijn Monstertruck ‘Truckasourus-Rex’ eindelijk kan kopen waar hij het al het hele spel over had.
Deel 2 begint zeer onverwachts: je begint namelijk in een bootje rond het einde van de Tweede Wereldoorlog in Japan. Je maakt deel uit van een geheime missie die je vervolgens uitvoert waarbij je opzoek gaat naar een geheim en zeer krachtig wapen dat het verloop van de oorlog kan bepalen. Ik ga niet verklappen wat de missie verder nog allemaal inhoudt, want daar moet je het spel zelf maar voor spelen. Wat meteen al opvalt zijn de veel realistischere graphics in vergelijking met het eerste deel en de gehele beleving. Overal zie je vliegtuigen om je heen neerstorten en worden dingen opgeblazen, erg vet, maar wat het pas echt vet maakt is het geluid. De audio in de game is namelijk werkelijk adembenemend. EA heeft hiervoor erg zijn best gedaan en wilde dat het geluid in de game op alle boxen perfect zou zijn, of het nou een 7.1 dolby surround set is of een LCD tv met ingebouwde boxen.
Nadat je de Tweede Wereldoorlog missie gespeeld hebt begin je met het oude vertrouwde Bad Company. Wat er met het goud is gebeurd uit deel 1 en waarom de eenheid niet lekker in hun zwembroek op een zelf gekocht onbewoond eiland zit wordt helaas niet duidelijk, maar dat laten we maar even in het midden. Het verhaal is dat de Russen – hoe kan het ook anders – de wereld aan het veroveren zijn. Zo hebben ze al grote delen van Azië, Zuid-Amerika en zelfs Alaska al in handen. De Mercenaries zijn op zoek naar een wapen voor de Russen, hetzelfde wapen als dat centraal staat in de WOII missie, en Bad Company moet dit wapen als eerst in handen zien te krijgen. Dit gaat gepaard met het nodige knal- en sloopwerk. Ondertussen kom je in een grote verscheidenheid van omgevingen, zoals: het witte Alaska, de jungle van Zuid-Amerika, de woestijn van Midden-Amerika en een sloppenwijk in Chili. Al deze terreinen hoef je gelukkig niet enkel te voet te overbruggen, maar je maakt ondertussen ook gebruik van jeeps, quads, een M1 Abrams tank en zelfs een UAV (Unmanned Aerial Vehicle). Een minpuntje is dat de singleplayer met ongeveer 6 uurtjes uitgespeeld is. Als je meer wilt weten van de verhaallijn en hoe het nou allemaal afloopt, raad ik je zeker aan de game te spelen!
Over de multiplayer is al veel gediscussieerd, de Battlefield fans zeiden van te voren al dat de multiplayer zeker weten Modern Warfare 2 zou overtreffen, de Call of Duty fans dachten natuurlijk wel anders. Zelf heb ik nog niet al teveel uurtjes online doorgebracht, maar genoeg om er een oordeel over te vellen. Wat duidelijk mogen zijn is dat ik persoonlijk de multiplayer niet beter vind dan Modern Warfare 2. Het tempo in MW2 ligt vele malen hoger waardoor de actie ook veel spannender is en je ook blijer bent als je wat behaald. Maar Bad Company 2 heeft zeker ook zijn sterke punten. Zo heb je natuurlijk een grote diversiteit van voer-, vlieg- en vaartuigen die je kunt gebruiken. Maar het gaat dieper dan dat, je krijgt namelijk beloningen voor de manier waarop je vecht en hoe je met teammates omgaat. Wanneer je bijvoorbeeld teammates helpt en weer gezond maakt, krijg je hier extra punten voor. Waar EA en vooral DICE beter in geslaagd zijn dan MW2 is dat je niet standaard unlocks krijgt die voor iedereen hetzelfde zijn, nee Bad Company 2 kijkt meer naar wat voor speler je bent. Ben je een sniper, dan krijg je beter sniper unlocks, ben je een korte afstandvechter, dan kan je meer rekenen op shotguns, etc. Verder kun je medailles en punten verdienen waardoor je in rang stijgt.
Zoals ik al eerder zei vallen de graphics meteen op en zijn deze beduidend beter dan in het eerste deel. Ook het sloopwerk is zeer verbeterd, waar je in de vorige game enkel grote delen van een huis kon verwoesten kan je nu het hele gebouw met de grond gelijk maken. Een functie die ik helaas hierin wel gemist heb is het inroepen van artillerie die je in het eerste deel wel had zodat je echt ALLES mooi kon slopen.
Wat opviel was dat er toch aardig wat technische foutjes in de campaign zaten. Zo maakte ik meerdere malen mee dat Haggard, Sweetwater of Sarge een halve meter boven de grond zweefden en terwijl ze op een knie zaten zich voortbewogen. Ook viel me een aantal keer op dat niet alle textures even goed afgewerkt waren en dat je opeens strepen zag tussen het landschap waar je op liep. Ook al waren deze foutjes niet altijd even storend, ze vielen wel op.
Wat ik ook al eerder genoemd had was het geluid: WAUW!!! Op het moment van spelen had ik mijn dolby surround set niet aangesloten helaas, maar over de boxjes van mijn LCD tv was het geluid al geweldig laat staan als ik de set wel had aangesloten, dan had mijn Xbox360 het begeven en waren alle chips eruit getrild. Van het gekraak van je schoenen in de sneeuw, tot hevige explosies die jij veroorzaakt, alles hoor je in perfecte kwaliteit. Ook het afvuren van je wapen heeft nog nooit zo realistisch geklonken, elk wapen heeft namelijk zijn eigen geluid en de echte liefhebbers herkennen al snel de wapens alleen al aan het geluid dat ze maken. EA heeft met dit een grote stap voorwaarts gemaakt en heeft hiermee een aantal concurrenten op het geluidsvlak verslagen.
Battlefield: Bad Company 2 is een zeer vet spel, de singleplayer is goed in elkaar gezet en heeft een mooi verhaal. Toch vind ik dit een meer op zichzelf staand spel, aangezien het niet verder ingaat op wat er de vorige keer is gebeurd, op een bad guy na die ook in de vorige zat. Helaas heeft het spel wel veel van zijn humor ingeleverd, dat vind ik zeker een minpunt wat dat was een van de sterke punten in het vorige deel. Daarentegen is het spel wel realistischer geworden en nogmaals het geluid is het beste wat ik tot nu toe gehoord heb in een spel. De singleplayer is dan wel wat kort, maar de multiplayer zal je zeker veel langer vermaken. Al met al is het zeker de moeite en het geld waard om dit spel aan te schaffen en zul je zeker wat uurtjes plezier hebben.